top of page

Ręcznie robiona ceramika. Co to tak naprawdę znaczy?


Bardzo wiele marek ceramicznych opisuje swoje produkty jako ręcznie wytwarzane. Nie opisują jednak dokładnie na czym to ręczne wytwarzanie polega, czym i czy w ogóle różni się od tego masowego. Są to ważne informacje, ze względu na walory kolekcjonerskie na przykład, ale również mają (powinny) mieć wpływ na cenę danego produktu.


W ceramice mamy dwie podstawowe techniki seryjnej, a więc powtarzalnej produkcji.

Są to:

- Odlewanie z form gipsowych

- Toczenie na kole garncarskim


Mniej seryjnymi są techniki:

- Lepienie z wałeczków

- Lepienie z płata

- Wyciskanie z kulki


Są również marki, które kupują gotowe produkty w fabrykach produkujących masowo i zdobią je autorskimi kalkami. Również opisują swoje wyroby jako ręcznie robione.

Ich praca polega na zaprojektowaniu zdobiny i nałożeniu jej na naczynie, choć i tę pracę można zlecić fabryce.


Na samym początku chcę zaznaczyć, że każdy produkt ceramiczny wymaga dużej ilości prób, czasu, wzlotów i upadków. Nie ma tu drogi na skróty. Skomplikowane procesy technologiczne są podobne w każdej z tych technik. Różnorodność materiałów daje ogromne możliwości autorskiej kreacji i sprawia, że każda marka i jej produkty są wyjątkowe i bez względu na technikę unikatowe.


Około 90% ceramiki wytwarzana jest przy użyciu pierwszej z wymienionych wyżej technik, mianowicie odlewania z form gipsowych.


Odlewanie z form gipsowych jest techniką używaną w fabrykach produkujących ceramikę na skalę masową. Jest to technika najbardziej powtarzalna i wydajna. Z jednego modelu można uzyskać wiele identycznych "matryc" (form gipsowych) do powielania produktu. Technika ta bardziej lub mniej zautomatyzowana stosowana jest we wszystkich polskich fabrykach porcelany jak: Ćmielów, Krzysztof w Wałbrzychu, Karolina w Jaworzynie Śląskiej, zakładach produkujących naczynia gastronomiczne w Lubianie, jak również w ceramice Bolesławieckiej.


Manufakturowa produkcja naczyń tą technika różni się od tej masowej oprócz projektu oczywiście, personalną produkcją, w której jedna (bądź kilka) osób przeprowadza cały proces technologiczny, (wykonanie form, odlewanie, klejenie, oczyszczanie, wypały szkliwienie, złocenie). W dużych fabrykach procesy te podzielone są bardzo szczegółowo i osoby je wykonujące, mają bardzo wąskie specjalizacje. Jedna osoba tylko odlewa, inna retuszuje, inna odlewa uszka i inna je przykleja.

W małych manufakturach jedna lub zaledwie kilka osób odpowiada za cały ten proces.



Technika ta daje bardzo powtarzalne w kształcie przedmioty (chyba że ktoś zaplanował ich ręczną deformację po odlaniu), praktycznie nie do odróżnienia, jeśli odejmiemy od nich warstwę kolorystyczną, szkliwa i zdobiny. To czym manufaktury unifikują swoje produkty jest opracowanie estetycznej i kolorystycznej warstwy. Bardzo często poprzez materiał użyty do produkcji. Barwienie masy i mieszanie jej już w formie pozwala uzyskiwać ciekawe i unikatowe wzory. Stosowane jest równiej ręczne reliefowanie i doklejanie elementów.

Nauka tej techniki jest prosta, o ile mamy gotowe, dobrze zrobione formy gipsowe. Trzeba się nauczyć jak długo masa musi znajdować się w formie, by osadziła się odpowiednia grubość ścianki, kiedy wyjąć i jak postępować z elementami doklejanymi.

Ja lubię wykorzystywać tą technikę do kreacji naczyń nie obrotowych, takich których, nie da się wykonać inną techniką.

W swoim dorobku mam dwa projekty naczyń odlewanych. Kolekcję „Skomponuj to sam”- dyplom licencjacki oraz „All inclusive-garnitur stołowy” – dyplom magisterski.

Zrealizowane w fabryce w Ćmielowie i Krzysztof w Wałbrzychu.




W przypadku drugiej z technik seryjnej produkcji, toczenia na kole garncarskim kreacja produktu trwa nieprzerwanie. Ponieważ powstaje on na styku ręką-oko-materiał. Każdy garncarz wykona zadany kształt trochę inaczej w specyficzny dla siebie sposób, ponieważ każdy z nas widzi troszeczkę inaczej, ma inne cechy anatomiczne. Narzędziem produkcyjnym są tutaj ręce i oko.

I tak przez swoją ludzką niedoskonałość garncarz nie jest w stanie wytoczyć dwóch identycznych naczyń. Będą one do siebie bardzo podobne, o zbliżonej wysokości i kształcie. Przy dokładnym porównaniu da się jednak dostrzec w przedmiotach cechy indywidualne.

Przy seryjnej produkcji tą techniką określonych mamy kilka parametrów.

Podstawowe dane to wysokość i średnica naczynia oraz jego kształt, dodatkowo określa się ilość materiału, jaka jest potrzebna do wykonania danego naczynia.

Toczenie na kole garncarskim w sposób powtarzalny wymaga wiele godzin nauki. Jest to rzemiosło wymagające czasu i praktyki.

W odróżnieniu od odlewania z form, nie każdy może się tym zajmować, a już na pewno różnicą jest czas potrzebny na przeszkolenie.



W rzemieślniczej małej produkcji wykorzystywane są jeszcze dwie wspomniane techniki w zasadzie unikatowej, a nie seryjnej produkcji. Lepienie z płata, wałeczków i wyciskanie z kulki. Lepienie z płata będzie miało w tym kontekście najbardziej powtarzalny charakter, ponieważ mamy mierzalny wpływ na grubość naczynia i powtarzalność wycinanych z szablonu i klejonych elementów.

Lepienie z wałeczków i wyciskanie z kulki tak zwane „pinch pot”- naczynia szczypane, to tak naprawdę kreacja artystyczna, nie nastawiona na powtarzalną i seryjną produkcję.


Podsumowując.

Odlewanie w formach gipsowych jest powszechnie stosowaną metodą produkcji naczyń z tego powodu też tańsza i bardziej dostępna, również ze względu na łatwość obsługi procesu. Produkt jest bardzo powtarzalny, a jego unikatowość polega głównie na estetyce wykończenia identycznego w kształcie produktu.

Toczenie na kole wymaga wielu lat praktyki, obsługa procesu, jest więc poprzedzona długim okresem nauki. Produkty bardziej aspirują do bycia identycznymi niż są w rzeczywistości, posiadają wspólne cechy, pozwalające im być za takie postrzegane.

Ręczne lepienie to techniki artystyczne, w których seryjność polega na zbliżonych kształtach lub wręcz przeciwnie na kontrastach. Są to wyroby kreacyjne, szczególnie nastawione na indywidualność artystyczną. Do realizacji potrzebny jest pomysł i determinacja, doświadczenie nie gra, aż tak dużej roli. Dopiero kunsztowne, cienkościenne przedmioty znamionują duże doświadczenie autora.



Każda produkcja ceramiki wymaga nakładów finansowych, chociażby na piec, lat nauki i praktyki.

Warto kolekcjonować i używać ręcznie robionej i rzemieślniczej ceramiki. Od osób, które możemy poznać, których działalność nie jest anonimowa. Take naczynia zmieniają jakość życia, jakość codzienności, emanują niepowtarzalną energią.



Search By Tags

bottom of page